Friday 1 September 2017

Forex Trading Rätters Filippinerna Jordbävningen


Gå i pension i Malaysia med 200 000 besparingar. Om du letar efter Xanadu på en budget kan Malaysia vara pensionens destination för dig. Denna mångfacetterade och multikulturella federation av tidigare brittiska territorier i Sydostasien var en gång känd för få västerlänningar. Men dess överklagande växer bland Expats som söker ett tropiskt klimat och en avslappnad livsstil. Malaysia har båda, plus en tankeväckande blandning av exotiska djungel, orörda stränder och urbana stadskärnor. Du kanske aldrig hört talas om George Town, men den här staden i Penang har bara gjort det På en topp 10 lista över bästa pensionstäder i världen För mer om George Town, se Hitta de bästa pensionstäderna i Malaysia. De två malaysierna. Malaysiens federation består av två regioner som delas av Sydkinesiska havet, Peninsular Malaysia, till Väster, är hemma för huvudstaden i Kuala Lumpur och på en ö precis utanför sina stränder, George Town Östaden Singapore, som inte längre är medlem av federationen, sitter strax utanför Den sydliga spetsen av halvön Malaysian Borneo, i öster, har en sträng av städer längs kusten och en regnskogsinredning som är hem för orangutanger, Sumatran rhinos, proboscis apor och en förvirrande mängd andra däggdjur, amfibier och insekter, enligt Världen Wildlife Fund WWF Delar av dess vildmark är öppna för turister, men stora områden förblir orörd av människor Ett nytt däggdjur en okänd mängd långsama lorier upptäcktes i Borneo så sent som 2012, noterar WWF. Det skulle vara en underdrift att säga Att Malaysias befolkning och kultur är olika. I hela federationen är kärnan i malaysisk inhemsk kultur överlagd med starka influenser som förts av kinesiska och indiska invandrare. Till det här sättet är en långvarig bråka av brittiskt kolonial inflytande på sätt, lag och arkitektur Gryta, figurativt och bokstavligen expats skryter ständigt om högkvalitativa och låga priser på gatemat i Malaysia s cities. Malaysia har varit oberoende från Storbritannien sedan 1957 och har en vald konstitutionell monark, en premiärminister och ett brittiskt rättssystem. Islam är den officiella statsgionen, men i städerna strömmar muslimska moskéer upp mot buddhistiska tempel och anglikanska kyrkor. Ett resultat är att ett ovanligt antal Religiösa helgdagar observeras. Oberoende har varit bra för Malaysia Det har haft en ekonomisk tillväxt på 6 5 i 50 år För närvarande är ön Penang i drift för titeln Silicon Valley of Asia. The Great Outdoors. One ord av Varning Malaysia är för människor som gillar det varmt och fuktigt eftersom det är vad du får för åtta månader av året, från mars till oktober. Resten av året är det monsonsäsong Expats som inte kan värma tenderar att spendera mycket Av tid i luftkonditionerade komplex, som är vanliga i de moderna stadskärnorna. Å andra sidan kan det vara idealiskt för dem som vill ha världsklass utomhusaktiviteter i deras bakgård Malaysia är hemma för två världsarvsliv tha T är nationalparker som är dedikerade till att bevara unika och utrotningshotade djur och växter i sina regnskogshem. Äventyrare kan följa djungelvägar eller besöka teplantager i Cameron Highlands. De kan klättra upp kalkstenstopparna i Gunung Api eller skala toppen av Mount Kinabalu och, Naturligtvis finns det dessa oändliga miles av orörda stränder för surfing, simning och dykning. Men de flesta av oss vill inte bo i vildmarken på heltid Malaysias städer erbjuder de moderna bekvämligheter som västerlänningar kräver, i exotiska omgivningar För utomhus gawking, surfing och noshing. All detta för ögonöppnande priser Enligt Numbeo s levnadskostnader siffror, en 1-rumslägenhet i George Town är 175 i stadens centrum och 140 i förorterna A centralt beläget tre - våningslägenhet går runt 465 För köpare kostar condo priser 136 per kvadratfot Den totala kostnaden för bostad i Kuala Lumpur blir 20 högre, med hyror kostar tre eller fyra gånger så mycket. Pengar går längre i Malaysia Även en måltid på en billig restaurang går så lite som 2 och en tre-rätters middag för två på mellanklassens restaurangmedelvärde 15 En resa på ett effektivt masstransportsystem är 56 cent. Living Living Numbeo ger en fördelning av konsumentpriser, inklusive fastighetskostnader, i de malaysiska städerna och städerna som är mest attraktiva för expats. Du måste springa siffrorna för dig själv för att avgöra om du behöver dyra eller måttliga skor Och sprit Men det visar att ett par kan leva en måttlig livsstil i en 1-rumslägenhet i centrum av George Town för så lite som 1 065 månad, även om de äter västerländsk mat hemma, äter ut ganska ofta och håller på sig en hälsa Klubbmedlemskap Lägg till i flera semesterar om året och några andra bekvämligheter som taxibilar och kostnaderna kan gå till 1 565 per månad Uppgradera till en tre sovrum centralt belägen lägenhet och den stiger till 1 870 monthly. At den lägre gränsen för ett par i George T Äger några grundläggande matte tyder på att dina 200 000 besparingar skulle vara längre än 15 år, men endast åtta i övre gränsen som beskrivs. Det här är bara ett back-of-envelope-exempel, det betyder naturligtvis inte skatter eller medicinska kostnader, Och bara du vet vilka andra oundvikliga utgifter du kan medföra. Det förutsätter också att dina månatliga utgifter stannar exakt samma, att dina pensionsbesparingar inte växer och att du inte har någon annan inkomstkälla. Lägg till i social trygghet. De flesta amerikaner blir sociala Säkerhetsbetalningar, givetvis i genomsnitt 1 328 i månaden 2.176 för ett par Dessa kommer att täcka en bra del av dina månatliga utgifter, sträcker dina besparingar ytterligare Ditto om du hittar en plats ur ett centrum eller delar lägenheten. För mer tips om pensionering utomlands, se Planera din pension utomlands och vilka amerikaner behöver veta om att bo utomlands. Bottom Line. For brittiska expats kan Malaysia vara ett avlägset men välkomnande hörn av sitt lands tidigare imperium. Massor av spår av koloniala Förflutna till amerikanerna kan det tyckas mer verkligt exotiskt och andra världsligt. Det är verkligen värt ett besök för att avgöra om det här är den andra världen för dig. Över hundra australiensiska valutahandlare kämpar för att undvika miljoner i förluster. Exklusive av affärsreporter Neal Woolrich. Updated 17 februari 2015 11 47 01.Photo Australiensiska valutahandlare förlorade miljoner på grund av schweiziska francens plötsliga uppskattning förra månaden ABC News Online Levereras. Relaterad historia Francogeddon exponerar risker för levererad valutahandel. Här i Australien och runt Världens valutahandel säljar drömmen om omedelbar rikedom Det är en blomstrande handel som har fördubblats i storlek sedan 2007 och vänder nu över 38 0 miljoner per dag. Men för hundratals Australien s 51.000 mamma och pappa detaljhandel forex handlare, har den drömmen blivit en mardröm. ABC kan avslöja att mer än 100 detaljhandeln valutahandlare i Australien ofta små investerare som dabble i valutamarknaden I sin fritid har drabbats av stora förluster på sina handelskonton. De flesta är i hundratusentals dollar och i minst två fall har dessa förluster stigit över 1 miljon. Nu blir några av dem jagade av deras utländska valuta Mäklare för att betala ut dessa förluster. Fristen på franc från den 15 januari skickade den schweiziska nationalbanken valutamarknaderna till en snurr när det oväntat tog bort en kappa på växelkursen. Kepsen var på plats för att stoppa schweiziska francen som uppskattar för mycket Francen betraktades som en fristad och en övervärderad valuta skulle göra sin inhemska ekonomi okompetent och hindra den ekonomiska tillväxten. När locket oväntat togs bort uppskattades francen med 30 procent i en insats Tant mot euron och utländska valutahandlare som håller francen gjorda faller vinster. Men de på andra sidan transaktionen lämnades förvrängning för att täcka sina förluster och, när det gäller några av världens största valutahandeln, exponerade Till hundratals miljoner dollar i förluster. Australiensiska handelsmän tappar miljontals. Om jag skulle betala för det negativa saldot skulle det innebära den potentiella förlusten av mitt hem, en eventuell uppbrott av min familj, sade en FXCM-klient, en utländsk valutahandlare som har bett om juridiska skäl att hans identitet inte avslöjas. Det har kostat en enorm känslomässig belastning för mig och min fru, och vi är oerhört oroliga över våra barns framtid. Ett antal kunder hos den amerikanska baserade valutamarknaden, valutamarknaden FXCM, världens största detaljhandelskurs Mäklare, har rapporterat sina ärenden till Australian Securities and Investments Commission ASIC och Financial Ombudsman Service. ABC förstår kunder från minst två andra företag IG Markets och admiral Markets är också i strid med sina mäklare. FXCM s kunder accepterar att de var Riskerar att förlora den kapital de hade bidragit till sina valutahandelskonto. Men de hävdar att FXCM hade en allmänt annonserad politik utan negativa eller debetställda saldon, och den dåliga riskhanteringen ledde till att förluster spirer ur kontrollen. Denna policy är mycket tydlig och rakt framåt, att FXCM garanterar att ingen skuld är skyldig till FXCM om något negativt saldo inträffade, säger FXCM-klienten. Detta är en av de mycket viktiga orsakerna till mig och alla andra offer för att välja FXCM som vår valutahandel. FXCMs policy om inga debitsaldon på FX och CFD. Det är FXCMs policy att kredita detaljhandelskonto till en nollbalans när Debit saldon uppstår som en följd av handel En av de största bekymmerna handlarna har om hävstångseffekt är att en stor förlust kan resultera i pengar till deras mäklare Vid FXCM är din maximala risk för förlust begränsad av beloppet i ditt konto Alla konton spåras Av vår Margin Watcher-funktion Med Margin Watcher-funktionen, om kontoinnehållet faller under marginalkraven, kommer FXCM Trading Station att utlösa en order att stänga alla öppna positioner. Trots dessa försäkringar från FXCM berättade kunden för ABC att han fick ett mail från FXCM I januari krävde han att han betalade ut ett negativt saldo på flera hundra tusen dollar. FXCMs aggressive australiensiska kunder hävdar att andra mäklare navigerade på schweiziska francchocken i mycket bättre form än FXCM Eftersom de hade bättre riskhanteringspraxis på plats, och deras kundkonton stängdes ut snabbt innan förlusten gick ut ur kontrollen. Ja, självklart måste vi ta ansvar själva, men endast i den utsträckning av hur mycket pengar vi lägger in, lägger kunden upp. Dare av hävstång exponeras. Eftersom valutor tenderar att röra sig i små steg, använder valutahandlare hävstångseffekt eller Upplåning, för att accentuera vinsten Men med hävstångsrisk kommer risken för större förluster när valutorna rör sig mot näringsidkaren. En näringsidkare som bidrar med 10 000 av sina egna pengar och använder ett hävstångsförhållande på 200 1, kan ta en 2 miljoner position på en Valuta Den andra 1.990.000 lånas från valutamarknaden. Om valutan sjunker 1 procent, har näringsidkaren förlorat 20 000 de 10 000 de bidragit, plus en extra 10 000 lånade pengar, vilket satte dem i ett negativt saldo med sin mäklare. Dock, I ett extremt fall som den schweiziska francen skulle en 30 procent rörelse sätta dem 600 000 i efterskott på ett ögonblick. FXCM har bekräftat att 115 av sina 16 000 australiska kunder hade ett negativt saldo som ett resultat av S Wiss franc händelse. Företaget sa att det har anmält 10 kunder att deras negativa saldon måste återbetalas. Dessa kunder har vardera 1 miljon i nettotillgångar eller har deponerat mer än 250 000 i sina konton under deras livstid och har vid Minst två års handelserfarenhet. FXCM sa att de negativa saldonerna för de andra 105 klienterna har blivit förlåtna. I ett uttalande till ABC sade FXCM: s verkställande direktör Drew Niv att den avtalsenliga positionen med kunderna var tydlig. Flera bestämmelser gör det tydligt klart att FXCM Australia har den lagliga och avtalsenliga rätten att fullt ut återhämta den negativa saldot hos sina australiensiska kunder och att australiensiska kunder var eller borde ha varit medvetna om sådan ansvarighet, läste uttalandet. Företaget hävdar att den schweiziska nationella Bankens åtgärder den 15 januari var en force majeure-händelse, som inbegriper statliga åtgärder som förhindrar en ordnad marknad eller exceptionella marknadshändelser. Australiensiska förordningar under brand. I kölvattnet av den globala finanskrisen sättade USA en handbroms i detaljhandeln Valutahandeln, begränsar den till ett maximalt hävstångsförhållande på 50 1. Men i Australien erbjuder valutamarknadsmäklare hävstångsförhållanden på upp till 500 1.Associate Professor Mark Crosby från Melbourne Business School berättade ABC förra månaden var det ingen Plats för leveraged retail valutahandel plattformar i Australien. Jag tror att de inte borde vara tillgängliga för privatinvesterare alls, och jag tror verkligen inte att de borde marknadsföras till detaljhandlare, säger han. Australian Securities and Investments Commission säger att frågan om större kontroller är en för regeringen, men den har Upprepade gånger varnade konsumenterna om att handlade valutahandel är en riskabel produkt. Dock argumenterar offer för den schweiziska francsmältningen att ASIC borde ha poliserat industrin grundligare. Jag kände ASIC, som agerar som den australiensiska regulatorn för dessa finansiella institutioner, borde verkligen ta del av ansvaret för den aktuella roten, berättade en FXCM-klient ABC. Vi behöver ASIC för att tillhandahålla en säker och bekväm miljö för vilken som helst ekonomisk finansiell produkt för människor att handla. För den här tiden hände det i valutautrymmet, men vem vet vad som är nästa gång bomben. Stock trading tekniker philippines. How Köp Stocks Online med hjälp av KOL Financial Philpad. Varför använder jag Magic Strategy Investing på aktiemarknaden. Den filippinska börshistoriken Market Advisor. Publicerad författare admin Kategori Futures Market. Available till ett rabatterat pris. Mitt lager väljer veckan Philippines Stock Market PSE. Stock Trading Techniques Filippinerna Jordbävning för att ta bort Money. Philippines Stock Exchange Realtidsövervakning StocksPH Var en aktiemarknadsexpert med StocksPH. You är nästan aldrig att avsluta algo trading robot rsi trading supportcenter supportcenter supportcenter supportcenter chat Klicka här Filippinsk lager Amazon S. Don T Hoppa till att expandera ditt företag oberedd. Stock Trading Handledning för nybörjare Pdf Free Web Based Trading. Stock Trading Techn Filippinerna jordbävning för att ta bort pengar Stock Trading Techniques Filippinerna jordbävning för att ta bort pengar med Xforex Account. Be verkligen Smart Effektiv Investment Diversification Strategies bästa aktiehandel online filippiner. Hur många filippinärer investera i aktiemarknaden. Average Stock Returns In. Philippine Stock Exchange Stock Market Handelsuppdatering BPI filippinska börsen börsen Trading. Ultimate Guide om hur man investerar aktier i Filippinerna Philpad. Förenkla all analys Enkel investering med Strategic. Year st Handelsdag på filippinska börsen PSE YouTube YouTube Års handelsdag på Philippine Stock Exchange PSE. You On Top Bästa Långsiktiga Investment Strategies bästa aktiehandel online Filippinerna. Bästa alternativet trading strategier i indiska investeringar alternativ i Amazon S fredag ​​intraday trading strategi som online åtminstone eget kapital alternativ handel den indiska bästa dussintals hur binära alternativ investerar mäklare av Sokhi team. Smart Pinoy Investor Investing and Personal Finance för Pinoys i fall kan tanong ka pa om hur man börjar titta på denna webinar. Investera i den filippinska börsen Tips Gör din Smart Pinoy Investor Photo credit. Investing i Filippinerna Bara en annan WordPress com webbplats WordPress com Priserna för de olika avgifterna är Baserat på de räntor som tillämpas av de flesta online-börsmäklare som deltar i den filippinska börsen. BDO-aktier Investeringar avkastning på år Prognosutveckling DailyPik Den filippinska börsen väljer att flytta framåt som PSEI-mål. Du måste bara skriva in aktiekoden för aktier och hur mycket du Vill sälja dig stock. Philippine Stock Exchange Stock Market Trading Hur man kombinerar Nästa skärmdump visar ett diagram med trendindikatorer ADX och Bollinger Bands Återigen är syftet med båda indikatorerna samma identifierande. Få din kopia nu bästa aktiehandel online filippinerna. Investing i filippinska aktiemarknaden för nybörjare en snabb start f sticker till din planerade strategi. Hur köper Sälj T Rade aktier i den filippinska börsen marknaden. Hur man köper sälja handelslager på den filippinska börsen Market. Stock marknaden i Filippinerna Historiskt från tills Filippinerna Stock Market. How att välja vilka aktier att köpa amp sälja i filippinska börsen Smart Pinoy Investor. Stock Trading Tips Millionaire Acts När du redan är bekant med aktiemarknaden och började göra aktiehandel här är några av de användbara tips som jag lärde mig från mitt lager. STOCKHANDEL TRADING ONLINE PHILIPPINES. Stock trading tekniker philippines. best aktiehandel online filippinerna. Dag handel för dummies ann c logue läsa pdf aktiehandel Amazon S Stock Trading Tips Millionaire Acts Stock Trading Trading Strategier Top Tio Binär Mäklare Trading Strategies Filippinerna Fondbörs Realtidsövervakning StocksPH Aktiehandel tekniker Filippinerna Postnummer Kod ReportPdf Web Investera i Filippinska börsen för nybörjare En snabb start för filippinska Pinoy investors. option binaire pdf. Pos Lovi na HZZ. VOZA ICA KAMIONA VOZA ICA KAMIONA Opis posera - PRIJEVOZ GOTOVIH PROIZVODA DRVNE INDUSTRIJE, Kategorija VOZAI MOTORNIH VOZILA, POKRETNIH STROJEVA I BRODSKA POSADA, Rok sen 08/04 2017, Mjesto rada LIPOVLJANI, Inom LIPOVLJANI, Uppsala SISAKO-MOSLAVAKA. ZA TITAR KA LICENCOM ZA TITAR KA LICENCOM Opis posla ZA TITAR KA LICENCOM, Kategorija USLUNA I UGOSTITELJSKA ZANIMANJA, Rok den 31-03 2017, Mjesto rada GLINA, Inne i GLINA, Uppsala SISAKO-MOSLAVAKA. ZIDAR ZIDARICA ZIDAR ZIDARICA Opis posla ZIDANJE I OSTALI GRAEVINSKI POSLOVI, Kategorija GRAEVINSKA I Rudarska ZANIMANJA, Rok za prijavu 31 03 2017 Mjesto rada SISAK, Op ina SISAK, upanija SISAKO-MOSLAVAKA. VOZA VOZAICA TERETNOG MOTORNOG VOZILA Voza VOZAICA TERETNOG MOTORNOG VOZILA Opis posla - VONJA UMARSKOG KAMIONA - PRIJEVOZ TRUPACA, Kategorija VOZAI MOTORNIH VOZILA, POKRETNIH STROJEVA I BRODSKA POSADA, Rok den 03/04 2017, Mjesto rada NOVSKA, Inom NOVSKA, Uppsala SISAKO-MOSLAVAKA. VOZA VOZAICA VILIARA V OZA VOZAICA VILIARA Opis posla Voza VILIARA NA Pilani, Kategorija VOZAI MOTORNIH VOZILA, POKRETNIH STROJEVA I BRODSKA POSADA, prijavu Rok za 16 03 2017, Mjesto rada MALA GORICA, Op ina Petrinja, upanija SISAKO-MOSLAVAKA. UITELJ UITELJICA NJEMAKOG JEZIKA UITELJ UITELJICA NJEMAKOG JEZIKA opis posla IZVOENJE NASTAVE NJEMAKOG JEZIKA, Kategorija Lärare, NASTAVNICI I STRUNJACI ZA OBRAZOVANJE, Rok za prijavu 09 03 2017 Mjesto rada KUTINA, Op ina KUTINA, upanija SISAKO-MOSLAVAKA. ZDRAVSTVENI VODITELJ ICA ZDRAVSTVENI VODITELJ ICA opis posla ZDRAVSTVENI VODITELJ U VRTI U, Kategorija ZDRAVSTVENI, PRIRODOSLOVNI I BIOTEHNIKI STRUNJACI, prijavu Rok za 09 03 2017 Mjesto rada SUNJA, Op ina SUNJA, upanija SISAKO-MOSLAVAKA. RADNIK radnica NISKOGRADNJE Radnik radnica NISKOGRADNJE Opis posla POSLOVI ISKAPANJA, ZATRPAVANJA, RAVNANJE TERENA I SL Kategorija JEDNOSTAVNA GRAEVINSKA, PROIZVODNA Jag TRANSPORT ZANIMANJA, Rok sen den 31 03 2017, Mjesto rada NOVSKA, Uppe i NOVSKA, Uppsala SISAKO-MOSLAVAKA. TRGO VAC TRGOVKINJA-MONTER MONTERKA TRGOVAC TRGOVKINJA-MONTER MONTERKA Opis posla PRODAJA I MONTIRANJE NAMJE TAJA, Kategorija TRGOVAKA I SRODNA ZANIMANJA, Rok den 17 03 2017, Mjesto rada SISAK, Inom SISAK, Uppsala SISAKO-MOSLAVAKA. TESAR TESARICA TESAR TESARICA Opis posla TESAR TESARICA, Kategorija GRAEVINSKA I RUDARSKA ZANIMANJA, Rok den 22 mars 2017, SISAK, SISAK, Uppsala SISAKO-MOSLAVAKA. FINANCIAL ANALYS DESKTOP OCH MOBILLÖSNING. Att göra vad ingen annan kan. Thomson Reuters Eikon ger enkel tillgång till Pålitliga nyheter, data och analyser, alla filtrerade efter relevans för dina exakta behov och visas på ett mycket visuellt sätt som är lätta att förstå och agera. Från samma intuitiva skrivbord eller mobilenhet kan du direkt ansluta till nya och nya Marknader, djupa och varierade pooler av likviditet, professionella nätverk och expertstöd överallt, när som helst Resultatet Omfattande ekonomisk analys, genom vilken du kommer att upptäcka fler möjligheter och göra Avgörande beslut med självförtroende. Eikon översikt 1 36.Vis upplevelsen av Reuters nyheter 1 37. VERDENSHANDELSORGANISATION. Fortsatt liberalisering hjälper den filippinska ekonomin att bli mer konkurrenskraftig och motståndskraftig. Tillbaka till toppen. Policyreformer som Filippinerna har pågått under en längre tid har Resulterade i en mer öppen och konkurrenskraftig ekonomi som kunde klara sig relativt oförskämd i den finansiella finanskrisen i Asien En ny WTO-rapport om Filippinernas handelspolitik drar slutsatsen att detta ger ett generellt bra exempel på fördelarna med strukturreformer för att övervinna makroekonomiska stötar. Rapporten Föreslår också att Filippinerna kan dra nytta av ytterligare fördelar, bland annat för sina konsumenter, från mer utåtriktad, i motsats till exportorienterade handels - och investeringsregimer. Det nya WTO-sekretariatets rapport tillsammans med ett politiskt uttalande från den filippinska regeringen kommer att tjäna Som grund för Filippinas handelspolitiska granskning som kommer att genomföras av WTO: s handelspolitiska översynsorganisation den 27 och 29 september. Elektronik, bilprodukter och plagg står tillsammans för mer än 70 av Filippinernas export, säger rapporten mellan 1993 och 1997 har andelen tillverkade produkter i Filippinsk export ökat från 79 till 86 Däremot förblir handelsriktningen i stort sett oförändrad. De viktigaste exportmarknaderna är Förenta staterna, med cirka 35 av den totala varuexporten 1997 och Europeiska unionen och Japan med cirka 16 vardera. Dessa tre är också Filippinas viktigaste importkälla. I rapporten konstateras att taxering och minskning av tullsatser under de senaste sex åren har öppnat ekonomin avsevärt. Tillämpade tullar var mer än halverade mellan 1992 och 1999 - från 26 till drygt 10. I rapporten konstateras dock att i vissa sektorer fortsätter tullsatsningen och tarifferna Spridningen har ökat. Filippinerna har tagit bort de flesta av dess icke-tariffära hinder, konstaterar rapporten också med det anmärkningsvärda undantaget för ris, vilket Förblir handlas uteslutande av en statlig myndighet, har Filippinerna avskaffat de flesta av sina kvantitativa restriktioner. Sedan 1994 har endast fem antidumpningsärenden lett till införandet av slutgiltiga tullar. I rapporten anges emellertid att rester av den tidigare importpolitiken Fortsätter att öka exportörernas kostnader genom konkurrens från skyddade importkompetenta sektorer. För att delvis kompensera denna bias mot export har Filippinerna infört åtgärder till stöd för exportorienterade aktiviteter, inklusive olika skattebefrielser på importerade och lokalt levererade insatser. Trots att ett antal Av verksamheten är ännu inte fullt ut öppna för utländska investeringar. I rapporten anges att mer liberal investeringspolitik och ett privatiseringsprogram har breddat sektorns val för inhemska och utländska privata investerare och därmed bidrog till exporttillväxt. Utländska investeringar har också drabbats av sunda Makroekonomisk politik, en stabil affärsmiljö, kompetent arbetskraft Kraft och ett omfattande system av skatteincitament. Rapporten noterar dock att dessa incitament har blivit komplexa och betungande att administrera, att de kan vara skattemässigt dyra och kan avleda investeringar från effektiva användningsområden. Rapporten noterar att framsteg i privatiseringen av staten Företagen har minskat graden av statligt ingripande i ekonomin I tjänstesektorn har till exempel privatisering och liberalisering gjort betydande framsteg när det gäller att höja inhemska producenters konkurrenskraft. Den filippinska ekonomin präglas fortfarande av en hög grad av marknadskoncentration, med Betydande statligt engagemang i vissa sektorer som bank - och lufttransporter Det finns ingen omfattande lag eller statlig myndighet som övervakar genomförandet av konkurrenspolitiken. Rapporten föreslår att en omfattande konkurrenslagstiftning skulle bidra till att begränsad marknadskonkurrens inte dämpar Fulla fördelar med investeringsliberalisering och p Filippinerna är inte en part i WTO-avtalet om offentlig upphandling. I sin upphandling gynnar den filippinska regeringen i allmänhet inköp av varor och tjänster som produceras inom hemlandet och tillämpar vissa utländska äganderättsbegränsningar till leverantörer. Offentliga upphandlingar gynnar också leverantörer från ASEAN-medlemmar och Förenta staterna. Rapporten säger att den nuvarande filippinska politiken tenderar att gynna jordbruket och relaterad bearbetningsindustri över de flesta andra verksamheter. Stöd till jordbruket beror främst på gränsbeskydd, med utgångspunkt i mycket höga kvoter utanför kvoten som administreras genom ett komplext system för att skydda känsliga produkter Som ris eller majs. Rapporten noterar också att även om lagbestämmelser infördes 1997 för att förbättra livsmedelsproduktionen och lägre priser, överskrider inhemskpriset på vissa jordbruksvaror världspriserna med stor marginal. I tillverkningssektorn har elektronik blivit en stor export Aktivitet många elektronik ma Nufactures drar nytta av tullfri status i de speciella ekonomiska zonerna där investeringarna har ökat. I rapporten står det att motorfordon och delar fortfarande är en av de mest skyddade sektorerna i Filippinens ekonomi, upprätthåller handelsrelaterade investeringsåtgärder. Tullökningar 1999 till skyddade industrier som textilier, kläder och stål verkar strida mot Filippinerna mot en ökad neutralitet inom sektorsskydd. Noter till redaktörer. WTO: s sekretariatsrapport tillsammans med ett politiskt uttalande från Filippinerna kommer att vara Diskuterad av WTO: s handelspolitiska översynsorgan TPRB den 27 och 29 september 1999 WTO: s TPRB genomför regelbundet en kollektiv utvärdering av varje WTO-medlemmars hela politik och praxis och övervakar betydande tendenser och utveckling som kan få konsekvenser På det globala handelssystemet Sekretariatets rapport täcker utvecklingen av alla aspekter av Filippinas handelspost Licenser, inklusive inhemska lagar och förordningar, institutionella ramar, handelspolitik per åtgärd och sektor. Sedan WTO trädde i kraft omfattas även områdena tjänster och handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter. Till detta pressmeddelande bifogas Sammanfattande observationer från sekretariatsrapporten och en sammanfattning av regeringens rapport Det fullständiga sekretariats - och regeringsrapporterna är tillgängliga för pressen i pressrummet på WTO: s webbplats. Sekretariatsrapporten, tillsammans med regeringens politiska uttalande, innehåller en rapport från TPRB: s diskussion Och ordföranden s sammanfattade, kommer snart att publiceras i hårdvaran och kommer att finnas tillgänglig från sekretariatet, Centre William Rappard, 154 rue de Lausanne, 1211 Genève 21. Sedan december 1989 har följande rapporter avslutats Argentina 1992 1999, Australien 1989, 1994 1998, Österrike 1992, Bangladesh 1992, Benin 1997, Bolivia 1993 1999, Botswana 1998, Brasilien 1992 1996, Burkina Faso 199 8, Kamerun 1995, Kanada 1990, 1992, 1994, 1996 1998, Chile 1991 1997, Colombia 1990 1996, Costa Rica 1995, C i d Ivoire 1995, Cypern 1997, Tjeckien 1996, Dominikanska republiken 1996, Egypten 1992 1999, El Salvador 1996, Europeiska gemenskaperna 1991, 1993, 1995 1997, Fiji 1997, Finland 1992, Ghana 1992, Guinea 1999, Hong Kong 1990, 1994 1998, Ungern 1991 1998, Island 1994, Indien 1993 1998, Indonesien 1991, 1994 1998, Israel 1994 1999, Jamaica 1998, Japan 1990, 1992, 1995 1998, Kenya 1993, Korea, Rep 1992, Lesotho 1998, Macau 1994, Malaysia 1993 1997, Mali 1998, Mauritius 1995, Mexiko 1993 1997, Marocko 1989 1996, New Zeeland 1990 1996, Namibia 1998, Nigeria 1991 1998, Norge 1991 1996, Pakistan 1995, Paraguay 1997, Peru 1994, Filippinerna 1993, Polen 1993, Rumänien 1992, Senegal 1994, Singapore 1992 1996, Slovakien 1995, Salomonöarna 1998, Sydafrika 1993 1998, Sri Lanka 1995, Swaziland 1998, Sverige 1990 1994, Schweiz 1991 1996, Thailand 1991 1995, Togo 1999, Trinidad och Tobago 1998, Tunisien 1994, Turkiet 1994 1998, Förenta staterna 1989, 1992, 1994, 1996 1999, Uganda 1995, Uruguay 1992 1998, Venezuela 1996, Zambia 1996 Och Zimbabwe 1994. TRADE POLICY REVIEW BODY PHILIPPINES Rapporten från sekretariatet Sammanfattning Observations. Since den tidigare handelspolitiska granskningen av Filippinerna 1993, har reformen av politiken fortsatt att öppna ekonomin, går långt för att korrigera missallokering av resurser i samband med Tidigare handels - och industripolitik Icke-tariffära handelshinder har i stor utsträckning tagits bort och tullskyddet har minskat kraftigt, med MFN-uppgifter som i dag ligger i genomsnitt över tio jämfört med nästan 26 år 1992 Mer liberal investeringspolitik och privatiseringsprogrammet har breddat valet av sektorer För inhemska och utländska privata investerare, och tillsammans med sunda makroekonomiska politiken bidrog det till att öka den reala BNP-tillväxten till En genomsnittlig årskurs på 5 mellan 1994 och 1997, har dessa policyer också bidragit till att mildra inverkan på den filippinska ekonomin i den finansiella finanskrisen i Asien. Resterna av de tidigare politiken för substitutionsutbyte fortsätter emellertid att framkalla en antidumpningsförskjutning som Filippinerna har försökt att kompensera genom åtgärder till stöd för exportorienterade verksamheter. Andra områden har också haft särskilt stöd, däribland bilindustrin, som har långvariga investeringsåtgärder och gränsskyddssris, från kvantitativa importrestriktioner och nyligen vissa textil-, kläder - Stål och andra produkter för vilka tullar har ökats selektivt inom WTO-gränserna. Dessutom är ett antal aktiviteter ännu inte fullt ut öppna för utländska investeringar utan att det finns något utländskt deltagande i detaljhandelssektorn. Reformprocessen är således ännu inte färdig Fortsättning är önskvärt för Filippinerna att upprätta en mer utåtriktad, snarare än export-orie nted, environment that could well support higher, sustainable rates of economic growth. Trade and investment reforms have been carried out within the framework of a stable political and institutional environment Disciplined macroeconomic policies have underlain a fiscal balance and lower inflation the current account remained weak over much of the period since the Philippines last Review, given a persistent domestic savings investment imbalance, and private external debt grew in consequence The onset of the Asian financial crisis led to severe balance-of-payments difficulties and in July 1997 the Government floated the Peso, which has since depreciated by some 50 in nominal terms The current account turned to a surplus 1998, reflecting a narrowing of the merchandise trade deficit and a surplus in the services account The rate of unemployment, however, was up to just over 10 in 1998, the highest level since the 1991-92 recession. Merchandise exports and their contribution to GNP increased considerably between 1992 and 1997, the export to GNP ratio rising from just over 18 to 29 during the period The shift in exports from primary to manufactured goods continued, the share of manufactures in Philippine exports growing from 76 6 in 1992 to 86 0 in 1997 Philippine exports are now dominated by electronics, automotive products and garments By contrast, the direction of trade has remained largely unchanged in 1997, main exports markets were the United States, with about 35 of total merchandise exports, and Japan and the European Union EU , with 16-17 In 1997, Japan and the United States accounted for some 20 of total Philippine imports, followed by the EU with just over 19 In 1997, the Philippines was the world s 28th importer and 23rd largest exporter of commercial services. Export growth has been closely linked to a rapid increase of inward foreign direct investment FDI , notably in special economic zones Although limitations to foreign equity participation remain in various key sectors, these have been gradually reduced Foreign investment has also been attracted by sound macroeconomic policies, privatization, a stable business environment, and a skilled labour force The Government also offers a comprehensive package of tax and non-tax investment incentives which, however, has become complex and burdensome to administer as a result of the proliferation of eligibility criteria, conditions and requirements The system may divert investment from efficient uses, attract rent-seeking companies that are already world-competitive or, on the contrary, attract inefficient producers that need extra financial assistance Moreover, the implicit fiscal cost of such system is probably high. Progress in the privatization of state corporations has reduced the degree of state intervention in the economy, but the Philippine economy is still characterized by a high degree of market concentration There is no comprehensive competition law, nor central government agency overseein g the implementation of competition policy A comprehensive competition law might thus help ensure that limited market competition does not dampen the full benefits of investment liberalization and privatization. The overall degree of protection granted to the economy has continued to decline since the Philippines last Review In consequence of the commitments in the Uruguay Round, the Philippines bound virtually all agricultural except for rice and about half of manufacturing tariff lines, compared with only about 7 of all tariff lines before the Round However, final bound tariffs are well in excess of the current average applied tariff Based largely on pre-announced programmes, applied tariffs were more than halved between 1992 and 1999, despite tariff increases within bound levels for some products in January 1999 In some sectors tariff escalation persists and tariff dispersion has increased. Reform of Philippine customs procedures, as well as some streamlining of preshipment inspection , has taken place since the last Review The Philippines has applied the provisions allowing developing countries to delay application of the WTO Customs Valuation Agreement Customs valuation switched from the home consumption value method to the export value method in 1996, and a shift to the transaction value method by 2000 is envisaged Minimum import prices remain in use. Most quantitative restrictions have been abolished, with the notable exception of rice, which remains state-traded by the National Food Authority other quantitative restrictions, including import prohibitions and import licensing, are maintained for health, security and similar objectives The Philippines has apparently phased out import restraints previously maintained for balance-of-payments reasons, having undertaken to disinvoke GATT Article XVIII B on trade measures for balance-of-payment reasons by end 1997.The Philippines has used trade defence measures sparingly, five anti-dumping cases having resulted in the imposition of definitive duties since 1994 Proposed anti-dumping and countervailing legislation would align Philippine regulations with the respective multilateral rules There is no specific safeguard legislation but work is in progress to introduce it. Almost half the standards in the Philippines are aligned to international standards, a significant increase since 1993 the authorities intend to increase this share to 50 by 2005, and to 100 by 2020 There are 69 mandatory technical regulations covering products such as electrical goods, construction materials and chemical products National product certification marks are voluntary except for products covered under technical regulations. In part to offset the anti-export bias resulting from trade measures affecting imports, Philippines has a number of measures to support exports These include various tax exemptions on imported and locally supplied inputs provided through bonded warehouses, and duty exemptions Additional tax incentives for export activities were provided by the Export Development Act of 1994 Sugar, and textiles and clothing exports remain subject to special arrangements in foreign markets. The Philippines is not a party to the WTO Agreement on Government Procurement In its procurement, the Philippine Government generally favours the purchase of domestically produced goods and services, and applies certain foreign ownership limitations to suppliers The Philippines is a signatory to the ASEAN Preferential Trading Arrangements under which it grants a preferential margin in government procurement to ASEAN suppliers certain goods produced in the United States also seem to be favoured Counter-purchase or offset in certain government procurement projects is encouraged by law. The Philippines maintains various schemes of intervention in the automotive industry, and soap and detergent production they have been notified under the provisions of the WTO Agreement on Trade-Related Investment Measures TRIMs The Philippi nes adopted, in 1998, a new law on intellectual property, to reflect the requirements in the WTO Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights TRIPS further legislative changes are envisaged to provide protection to layout designs of integrated circuits, and plant varieties. The Philippines continued liberalization of its trade and investment regimes has resulted in, and required the adoption of policies to establish a more neutral incentive structure Tariffication and reductions in tariff rates over the past six years have gone a long way towards offsetting the traditional anti-export bias in the Philippine import regime, which pushed up exporters costs through competition from the protected import-competing sectors The authorities have also sought to remove infrastructural constraints by liberalizing regulated industries, particularly those providing basic business inputs e g electricity and telecommunications services. Nevertheless, remnants of earlier import sub stitution and picking winners strategies remain, combined with a complex system of concessions to help export-oriented industries, many located in special economic zones, to take advantage of imported inputs The dynamism of special economic zones demonstrates the advantages of a liberal trade regime, and suggest that the Philippines could derive further benefits, including for its consumers, from a more outward-oriented, as opposed to export-oriented regime focusing on neutrality of treatment between domestic and export-oriented production. The effect of current sectoral policies is to favour agriculture and related processing industries over most other activities, a significant reversal of the situation at the time of the previous Review in 1993 In view of existing budget constraints, support for agriculture relies predominantly on border protection Complying with WTO commitments to tariffy quantitative import restrictions, tariff quotas were implemented in 1995 for 15 groups of agricu ltural products, including coffee, corn, meat, potatoes, and sugar Very high out-of-quota duties, administered through a complex system, protect sensitive products, such as rice and corn for some products, the out-of-quota tariff rate is the only applicable duty The Philippines also undertook minimum access commitment on rice Though legal provisions were introduced in 1997 to enhance food production and lower prices, the domestic price of some agricultural commodities exceeds world prices by a wide margin. The downstream oil industry has been largely liberalized, but a requirement for a state corporation to use a minimum of domestic coal is in place to support the local coal industry The priority given by the Government to eliminate the power shortages that plagued the economy at the time of the previous Review has born fruit, relying mostly on the privatization and facilitation of private participation in power generation however, the high cost of electricity is an issue. The Philippine s manufacturing sector is becoming increasingly diversified and its exports are now crucial to economic performance Such exports have been led by electronics, which have grown annually by about 44 over the period since the previous Review Exports subject to bilateral agreements under the WTO Agreement on Textiles and Clothing accounted for about four fifths of total Philippine garment exports in 1996.The motor vehicle industry has grown strongly since the last Review, becoming also a major export activity but competing from behind a heavily protected domestic market Parts and components as well as used motor vehicles are subject to import licencing, while participants in the Car Development Program must comply with local-content requirements and foreign-exchange requirements These measures have supported domestic producers at the cost of significant distortions in the domestic market, such as higher prices for consumers and minimal scale efficiencies due to low production volumes, and a probable net resource misallocation in the Philippine economy. Tariff increases in 1999 to protect industries such as textiles, clothing and steel also appear to run counter to Philippines drive towards greater neutrality of sectoral protection In view of the sharp currency depreciation since 1997, the rationale for intervention in and preferred treatment for those industries would appear weak. In the services sector, significant headway has been made in reforming and raising the competitiveness of domestic producers through liberalization and privatization, including in financial services and telecommunications State involvement in some sectors, such as banking and air transport, is still significant but decreasing Foreign investment remains restricted in significant areas of the transport, telecommunications, banking, and business services industries, notwithstanding recent initiatives to liberalize foreign equity participation notably in financial services. A commitment to WTO princi ples has been integral to Philippine economic policies since the Philippines ratified of the WTO Agreement in 1994 Philippine undertakings under the WTO Agreements included a significant increase in tariff bindings, extensive tariff reductions, elimination of quantitative and other non-tariff measures, and commitments in many services sectors Under the General Agreement on Trade In Services GATS , the Philippines made commitments in financial, communication, transport, and tourism and travel-related services it also participated in the Financial Services Negotiations and the Negotiations on Basic Telecommunication Services concluded in 1997 The Philippines had yet to sign the Fifth Protocol of the GATS as of June 1999 In some cases, existing legislation offers more liberal treatment to foreign providers than the Philippines bindings under the GATS. Concurrently, the Philippines has also pursued preferential trading agreements as a means of increasing trade flows Within ASEAN, the Philip pines is party to the Common Effective Preferential Tariff CEPT scheme, signed in 1992, aiming to achieve an ASEAN Free Trade Area AFTA Although, as in the case of other preferential arrangements, the CEPT could lead to trade diversion, this effect is currently reduced by the relatively modest value of Philippine trade with other ASEAN members in the longer term, the effect would be minimized by the falling external barriers in the Philippines and other ASEAN countries. The reforms pursued by the Philippines over an extended period provide a generally positive example of liberalization and of their advantages in overcoming macroeconomic shocks There can be little doubt that the Philippines has also benefited since 1993 from market opening and improved rules achieved under the Uruguay Round and subsequent multilateral negotiations These results have helped in maintaining and deepening the Philippines autonomous liberalization measures, and consolidating their economic benefits The Philip pine economy stands to gain from further non-discriminatory liberalization and strengthening of multilateral rules, combined with continued domestic reforms towards a more outward-looking economy. TRADE POLICY REVIEW BODY THE PHILIPPINES Report by the Government - Parts I and II. I ECONOMIC PERFORMANCE.1 At about the time of the 1993 Trade Policy Review TPR , the Philippine economy was recovering from a string of major natural calamities including a devastating earthquake and the catastrophic eruption of Mount Pinatubo The economy was in stagnation caused largely by unsustainable deficits in the government budget and the current account of the balance of payments BOP Huge financial requirements of post-disaster rehabilitation work exacerbated the situation.2 Nonetheless, the adoption of important financial and monetary measures helped promote greater economic stability, while the progress achieved in addressing structural bottlenecks and in encouraging a more open economy improved the pr ospects for more rapid growth being sustained in the long-run Inflation has since been contained at single digit and domestic interest rates softened Real Gross National Product GNP , which grew at 2 1 in 1993 was bolstered largely by higher real investments and strong foreign demand A more liberal foreign exchange regime, combined with market-based foreign exchange policy, improved the capability of the economy to respond more quickly to foreign demand and pulled in foreign capital In the light of this deregulated atmosphere, the level of international reserves were kept at a comfortable level during that year and the peso exhibited improved international competitiveness.3 Gathering strength, GNP growth steadily increased to 5 3 by 1997 during which the incipient financial crisis affecting Asia, and subsequently the world, was creeping into the Philippine economy as well In 1998, the economy slowed down to a negligible 0 1 GNP growth with gross domestic product GDP also posting a slig ht decline of 0 5.Selected Macroeconomic Indicators. Source National Statistics Coordination Board National Economic Development Authority.7 For the period 1993 to 1998, the country s liberalization programme, and active involvement in international and regional trading arrangements, underpinned the growth in the export sector During this period exports of goods and services grew by an average of 14 2 Although exports of goods registered a negative rate in 1998 at 0 3 , in real terms using 1985 as base prices , merchandise exports continued to grow at 16 9 for that year in current dollar terms Exports are dominated by semiconductors and other products of the electronic industry, which in 1998 accounted for around 67 of total exports.8 On the other hand, import growth was lower at around 10 average from 1993 to 1998, with 1998 registering an all-time decline of 14 3 owing to the financial crisis, and the resulting depreciation of the Philippine peso by around 39 The bulk of imports is co mprised of fuel, raw materials, intermediate goods and capital equipment. Growth rate in percent. Total exports of goods and services. Merchandise exports in current terms. Total imports of goods and services. Merchandise imports in current terms. Source National Statistics Coordination Board National Economic Development Authority. II Major Developments in Trade and Related Economic Policy.9 Since the last Trade Policy Review in 1993, the Philippine Government has pursued trade and related economic reforms The present report highlights four specific policy areas that have pronounced effects on the country s international trade practices.10 In December 1994, the Philippine Senate ratified the Marrakesh Agreement Establishing the World Trade Organization Thus, the Philippines became a founding Member of the WTO as the Agreement entered into force on 1 January 1995 The event signaled a conscious policy decision on the part of the Philippine Government to pursue further trade liberalization and embodied a firm policy objective of becoming more closely integrated with the multilateral trading system MTS.11 Philippine priorities in the WTO are as follows. a Market Access - the full and faithful implementation of commitments in areas such as industrial tariffs, agriculture, textiles and clothing, and services. b Rules and Disciplines - the proper use of WTO rules and disciplines including measures against unfair trade such as anti-dumping and countervailing duties, safeguard measures under fair trade conditions, customs valuation, subsidies, intellectual property rights and. c Institutional Topics - faithful and timely enforcement of the decisions and recommendations under the dispute settlement mechanism and improving and strengthening the multilateral trading system through the Trade Policy Review mechanism.12 The Philippines is a founding and active member of the ASEAN and plays an important role in the realization of the ASEAN Free Trade Area AFTA Launched in 1993, the timetable for AFTA was originally set for 15 years ending in the year 2008 In 1994, an agreement was reached to shorten the time frame for implementation within 10 years or until the year 2003 Very recently in 1998, ASEAN announced bold measures to even shorten the duration of AFTA by completing the process in the year 2002.13 On a much wider regional front, the Philippines also actively participates in the Asia-Pacific Economic Cooperation APEC forum, supporting the objective of building on the open multilateral trading system espoused under the WTO APEC members agreed after the conclus ion of the Uruguay Round UR in 1994 to carry out all commitments fully and without delay In various events since then, APEC has affirmed its goal for the full and effective implementation of the UR outcomes within the agreed time frames in a manner fully consistent with the letter and spirit of the WTO.14 The year 1993 marked the midpoint of the implementation of Executive Order No 470, or the Tariff Reform Programme TRP , for 1991-1995 undertaken by the Philippine Government as part of its overall economic reform package Nearly 90 of the total number of tariff lines were dutiable at either duty free, 10 , 20 , 30 , 40 or 50 in the 1993 TRP Schedule Those dutiable at 10 represented almost 35 of all tariff lines The minimum tariff rate was 0 with the highest at 80 , and the overall average nominal tariff was 23 50.15 By 1995, the Philippine Government issued Executive Order E O No 264 ushering in the third TRP The E O envisioned ending tariff rates of 3 and 10 by 1 January 2003, adjusti ng to a uniform 5 tariff rate starting 1 January 2004 By the end of 1995, the minimum tariff was at 3 imposed on 35 of all tariff lines Another 62 of tariff lines had duties of either 10 , 20 or 30 Tariff lines with duties above 30 ie 35 , 40 , 45 and 50 comprised less than 3 of the total number of tariff lines Since then, the Philippines has continued to aggressively pursue the TRP issuing more comprehensive tariff adjustments under E O 465 which took effect in January 1998, and E O 486 effective July 1998.16 In 1999, E O 63 was implemented mainly in response to the current economic crisis, with the upward tariff adjustments primarily intended to alleviate the difficulties faced by domestic industries, arising from the financial crisis, and to provide temporary import relief to industries adversely affected by the crisis, and address the surge in low-priced imports from sources which experienced significant currency depreciation It covers a total number of 720 tariff lines consisting of textile and garment products, petrochemicals, and iron and steel products The applied tariffs on 694 tariff lines, for chemicals, textiles, metals and machinery, were raised to levels at or below those bound in the WTO It should be noted, however, that the upward tariff adjustments are temporary and limited to the remainder of 1999, after which they will revert to their former rates Furthermore, E O 63 reduced the tariffs on three tariff lines while maintaining present rates on 14 tariff lines which were scheduled for reductions.17 The average nominal tariff is currently estimated at approximately 10 for 1999 and at 8 in the year 2000 More than half of the total number of tariff lines, which presently number 5,638, is dutiable at 3 in 1999 Another 31 of tariff lines have tariffs of either 10 or 20 The minimum tariff is 0 and the maximum at 65.18 The Philippine Government plans to continue with its TRP until a uniform tariff rate of 5 on all products except sensitive agricultural pro ducts , or at least a narrow range of 0 - 5 , is achieved in 2004.19 In 1993 the new Bangko Sentral ng Pilipinas BSP was established with the primary objective of maintaining price stability conducive to a balanced and sustainable growth of the economy The fiscal and administrative autonomy of the BSP provided the monetary authorities adequate flexibility to pursue its objective of price stability Likewise, the BSP was established with the objective of maintaining a central monetary authority which functions and operates as an independent and accountable corporate body with mandated responsibilities concerning money, banking and credit.20 The bold reforms to deregulate the country s foreign exchange forex , trade, and payment systems were started by the former Central Bank of the Philippines CBP in 1992 Among the reforms pursued by the CBP and its successor, BSP, was the lifting of forex restrictions on current transactions Under the liberalized current account environment, the mandato ry surrender requirement on all forex receipts and on inward remittance of all forex receipts from exporters were removed On the other hand, limits on the allowable amount of forex purchases by residents, to facilitate payments for services, were liberalized substantially The liberalization process of the forex regime was continued by the BSP At the same time, the BSP liberalized selected transactions in the capital account of the balance of payments In particular, the rules applied to local banks on forex lending were relaxed to facilitate exporters access to foreign currency loans A liberalized market on the entry and operation of foreign banks was put in place following the passage of RA 7721 on 15 May 1994.21 At the outbreak of the currency crisis in July 1997, the monetary authorities decided to allow the peso to float freely as the effectiveness of the intensified dollar sales diminished.

No comments:

Post a Comment